Analityka cyfrowa i User Experience

Począwszy od przyśpieszenia wczytywania się strony sklepu oraz zwiększenia liczby konwersji, po dokładniejsze zrozumienie samej ścieżki sprzedaży – obecne systemy śledzenia dają dostęp do nowych, dużo bardziej szczegółowych danych. Dzięki czemu zyskujemy szerokie możliwości, które możemy wykorzystać do analityki internetowej. W efekcie uzyskane dane i wyciągnięte z nich wnioski zapewniają realną przewagę nad konkurencją.

Dodatkową korzyścią stosowania analityki cyfrowej jest potwierdzony fakt, że firmy które wykorzystują wiele źródeł danych i skupiają się na ich podstawie na generowaniu popytu, uzyskują wysokie wyniki sprzedażowe. Wykorzystują analitykę cyfrową właśnie do tego, by stworzyć nowe trafne komunikaty oddziaływujące na konsumentów w każdym punkcie ich styczności z marką.

Testy A/B są metodą badawczą polegającą na porównaniu dwóch wersji strony internetowej w celu określenia która z nich lepiej spełnia stawiane przed nią zadania. W trakcie testów porównuje się aktualnie funkcjonującą wersję strony sklepu z jej wersjami alternatywnymi.

aaa-letter-cut-1
szczalki
b-letter-cut-1

Specyfiką testów A/B w e-commerce jest to, że w trakcie jednego badania analizuje się wyłącznie jedną zmienną. Sam test polega na skierowaniu proporcjonalnego strumienia ruchu na każdą z badanych wersji strony internetowej, a na podstawie uzyskanych danych porównaniu ich efektywności, współczynników konwersji, czyli procentowej wielkości definiującej stosunek konsumentów, którzy dokonali zakupu czy rejestracji do wszystkich użytkowników badanej strony. Na podstawie zebranych w ten sposób danych można wywnioskować na temat wpływu badanej zmiennej na to, jak strona sklepu spełnia założony cel biznesowy.

Segment jest zdefiniowanym według ściśle określonych kryteriów zbiorem danych. Mogą do niego należeć wszyscy użytkownicy sklepu internetowego pochodzący z danego miasta którzy zostali wydzieleni z całego zbioru użytkowników sklepu. Segmenty danych mogą dotyczyć również użytkowników którzy kupili określony produkt lub odwiedzili konkretną stronę w e-sklepie spędzając na niej określoną ilość czasu, precyzyjną lub w zdefiniowanym zakresie.

Segmenty służą do wydzielania i analizowania danych, dzięki czemu jest możliwe zbadanie trendów związanych z poszczególnymi elementami i zjawiskami zachodzącymi zarówno na stronie sklepu jak i w całej branży czy nawet rynku.

Segmenty danych analitycznych można również wykorzystać do tworzenia list odbiorców, są to zdefiniowani na podstawie zastosowanych filtrów danych użytkownicy spełniający określone kryteria czy oczekiwane wymagania, a następnie skierować reklamy wyłącznie na tych odbiorców prowadząc kampanie remarketingowe promującej np. nowe produkty, czy zachęcające do powrotu i dokończenia zakupów w witrynie sklepu.

Remarketing służy do wyświetlanie reklam użytkownikom, którzy wcześniej odwiedzali stronę sklepu lub skorzystali z dedykowanej dla niego aplikacji. Będą to na przykład konsumenci, którzy odwiedzili sklep internetowy, ale niczego w nim nie kupili, to właśnie remarketing umożliwi nawiązanie z nimi ponownego kontaktu poprzez emisję reklam specjalnie dla tej grupy wykreowanych i kierowanych na różne lub wybrane urządzenia z których odbiorcy korzystają.

By remarketing był efektywny wymaga utworzenia list odbiorców na podstawie segmentacji danych analitycznych. Wyświetlanie ogólnych reklam wszystkim wizytatorom sklepu internetowego jest po prostu mało efektywne. Reklamy powinny być jak najbardziej spersonalizowane, tak by w trafnie dotrzeć do potrzeb odbiorców motywując ich tym samym do powrotu i zakupu w sklepie.

checklist-cut-1

UX – Doświadczenie użytkownika, jest to całość wrażeń, jakich doświadcza konsument podczas korzystania ze sklepu internetowego. User experience dla e-commerce wykorzystywane jest przy projektowaniu produktów interaktywnych w postaci aplikacji mobilnych oraz przy konstruowaniu sklepów internetowych w taki sposób, aby interakcja z nimi dostarczała użytkownikom pozytywnych doświadczeń. Sklep internetowy powinien prezentować się atrakcyjnie dla użytkownika, być funkcjonalny, ergonomiczny, a korzystanie z niego powinno sprawić przyjemność użytkownikowi i dawać mu satysfakcję.

level-cut-2

Aby osiągnięcie zamierzonych celów było możliwe nasi projektanci wykorzystują metodykę projektowania zorientowanego na użytkowników. Wykorzystywanie projektowania zorientowanego na konsumenta z powodzeniem może zostać zastosowane również w odniesieniu do całego procesu obsługi klienta w marketingu. Praca nad UX wymaga, by uwaga skupiona była na dwóch aspektach – zaspokojeniu potrzeb biznesowych oraz potrzeb samego konsumenta.

arrows-cut-2

Na uwadze należy mieć, że klienci patrzą na produkt oraz na sam sklep internetowy krytycznym okiem – wymagają wysokiej jakości, niecodziennego designu, a przede wszystkim oczekują po produktach spełnienia ich potrzeb. Przeciętny użytkownik wykorzystuje tylko część funkcjonalności produktu czy możliwości systemu e-commerce, ale za to zwraca uwagę na każdy, nawet najdrobniejszy detal. Analityka cyfrowa umożliwia monitorowanie i analizowanie danych behawioralnych użytkowników witryny, a wyciągnięte na ich podstawie wnioski pozwalając projektować, poprawiać i udoskonalać systemy webowe, podnosząc zadowolenie użytkowników podczas korzystania ze e-sklepu, które to przekłada się bezpośrednio na wzrost konwersji i tym samym przychodów.

+48 784 688 181

Napisz do Nas